معرفی کانال استاد حاج شیخ محسن قنبریان در شبکه‌های اجتماعی

معرفی کانال آثار استاد قنبریان در تلگرام، سروش و اینستاگرام

معرفی کانال استاد حاج شیخ محسن قنبریان در شبکه‌های اجتماعی

معرفی کانال آثار استاد قنبریان در تلگرام، سروش و اینستاگرام

معرفی کانال استاد حاج شیخ محسن قنبریان در شبکه‌های اجتماعی

استاد حاج شیخ محسن قنبریان

سه گانه سیاسیون؛ دین مدار، دین باز یا دین فروش

معرفی کانال استاد محسن قنبریان در تلگرام | پنجشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۰۳ ب.ظ

حدود ۵۰ سال ، نیم قرن از شروع نهضت اسلامی امام عزیز می گذرد. نهضتی که چند وجه مشترک به نظر رهبر و ملت با غربی ها و پژوهشگران انقلاب اسلامی در خارج دارد که اولین آنها ، ایدئولوژیک بودن انقلاب و عینیت سیاست و دیانت است.

متن زیر چکیده سخنرانی مهم حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محسن قنبریان در شب ارتحال حضرت امام ( ره ) می باشد که عینا منتشر می شود.

– امام(ره) به کرّار و فراوان گفته اند : “برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان اسلام و آنچه به عنوان اسلام معرفی می شود تا چه حد است شما را توجه می دهم به تفاوتی که میان قرآن و کتب حدیثی با رساله های عملیه است. قرآن و کتابهای حدیثی که منابع احکام و دستورات اسلام است با رساله های عملیه که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود از لحاظ جامعیت و اثری که در زندگی اجتماعی می تواند داشته باشد به کلی تفاوت دارد . نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن از نسبت صد به یک هم بیشتر است…” (صفحه ۵ کتاب ولایت فقیه).

شما ببینید قرآن و احادیث چقدر حرف سیاسی دارد و چه مقدار رساله ها حرف سیاسی دارند! به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

– رساله ها همه احکام فردی را بیان کرده اند و سیاسیات ندارند در حالی که صفحه به صفحه قرآن حرف از سیاست و آیات حماسه و و آیات مبارزه و آیات جهاد است واحکام فردی کمتر است. رساله ها باید مثل قرآن و روایات سراسر مبارزه با طواغیت شود!

تقسیم سیاست ورزان به دین مدار، دین باز و دین فروش

یک عده از همان اول لائیک و منکر عینیت سیاست و دیانت بودند، عده ای دیگر معترفین- به اصل سیاست عین دیانت- هستند و خیلی هم زیاد هستند ، از همان ابتدا که قیام شروع شد تا سال ۵۷، امام(ره) بسیار زحمت کشید و حرف ها خورد تا عینیت سیاست و دیانت را تثبیت کرد و از سال ۵۷ به این سمت بین معترفین به این شعار آسیب هایی به وجود آمد. به عبارت بهتر در بین افرادی که معتقد به عینیت سیاست و دیانت بودند، سه طیف پیدا شد:

۱- سیاست ورزان دین مدار، طیف به حق که الگوی بقیه است.

۲- سیاست ورزان دین باز

۳- سیاست ورزان دین فروش

اینطور نیست که عده ای فکر کنند ، تمام سیاست ورزان کشور از دسته اولند.

بررسی دین فروشی و دین بازی در قرآن و احادیث

۱- آیات دین فروشی: ۹ آیه در مورد دین فروشی آمده است (۴۱،۱۷۴،۷۹ بقره – ۷۷،۱۸۷،۱۹۹ آل عمران – ۴۴ مائده – ۹ توبه – ۹۵ نحل…)
که ۸ بار در مذمت دین فروشان و یکبار در مدح دین فروشی نکردن آمده است.

-دین فروشی کردن دو ویژگی دارد : یکی اضافه کردن چیزی در دین (۷۹بقره) و دیگری کتمان کردن (۷۷آل عمران)
-برای منافع خود یا گروه خود و از روی هوا و هوس، یک حقیقت دینی را حذف کنی در حالی که در دین است و یا چیزی که در دین نیست به دین نسبت دهی…

در آیه ۱۹۹ آل عمران آمده در مدح کسانی که دین فروشی نمی کنند: “خاشعین لله لا یشترون بآیات الله ثمنا قلیلا” اینها کسانی هستند که دین خدا را نمی فروشند اینها اهل خشوع و خشیت هستند و دین فروشی نمی کنند. اینها اهل سیر و سلوک اخلاقی هستند . برای درمان دین فروشی به همین آیه باید عمل شود و باید اهل سلوک معنوی شد تا از خطر دین فروشی در امان ماند.

– پس سیاست ورزی که خاشع نباشد و اهل سیر و سلوک نباشد کارش به دین فروشی می کشد.
– همه ی مردم ایران باید سیاسی باشند چون دیندار هستند و هر کسی بیشتر می خواهد سیاست بورزد باید بیشتردینداری کند و دین را به اعماق درون برساند و اهل خشیت و خشوع و سیرسلوک باشد .

– در آیات ۱۷۴ بقره لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ و ۷۷ آل عمران لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَةِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ عذاب هایی برای دین فروشان گفته شده است.
– دین فروشی عمل مکروهی نیست بلکه عذاب الیم دارد و عذاب الیم یعنی جهنم …

۲- آیات دین بازی: سه تا چهار آیه در قرآن (۵۷مائده- ۷۰ انعام- ۵۱اعراف- ۵۸مائده) در مذمت دین بازان وجود دارد.

– آیه ۷۰ انعام : کسانی که دین را به بازی گرفته اند را رها کن …
– آیه ۵۱ اعراف : الَّذینَ اتَّخَذُوا دینَهُمْ لَهْواً وَ لَعِباً
– آیه ۵۸ مائده: اذا نادَیْتُمْ إِلَی الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً

– و هر روز یک نقشی بازی می کنند. از دین خدا سوءاستفاده برای خودشان، دین باز خدارا فراموش کرده است او از خدا نمی ترسد در قرآن برای دین بازان آیات عذاب است همانند دین فروشان، که خداوند آنها را فراموش می کند چون آنها در واقع خدا را فراموش کرده اند و آخرت را فراموش کرده اند و با دین خدا بازی میکنند بخاطر حیات دنیا و غرورشان و همه اش به فکر خودشان هستند.

– ۵۱ اعراف: فَالْیَوْمَ نَنْساهُمْ کَما نَسُوا لِقاءَ یَوْمِهِمْ هذا
– و در آیه ۵۲ انعام دستور به طرد دین بازان می دهد که طرد کنید دین بازان را و به آنها اهمیت ندهید و در مقابل دین داران واقعی را بگیرید و از ملامت ها نترسید ، آنهایی که دین خدا رابه بازی نمیگیرند و در هر حال از خدا میترسند و هیچ کاری را برای جز خدا انجام نمی دهند و دائما به فکر خداوند هستند.

۳- دین فروشی در روایات : محمد زُهَری از دوستان اهل بیت بود اما زمانی که کار بر اهل بیت سخت شد از ادامه مسیر برید و وابسته به دربار شد .

سید عبدالحسین شرف الدین در کتاب”اجوبة مسائل جار الله” نمونه هایی از دین فروشی او را آورده است: یکی از کارهای محمد زهری جعل حدیث شد و حدیث جعل کرد که حمزه سیدالشهدا شراب میخورد ، برای امام علی(ع) نیز حدیث جعل کرد.

امام سجاد(ع) در تحف العقول یک نامه ای توبیخ آمیز و تندی به او می نویسد :
-وحشت ستمگران را تبدیل به امنیت و راحتی و انس کردی و افعال آنها را رنگ دینی زدی و یزید شرابخوار فاسق را زیر عبای دین پوشش دادی راه گمراهی را برای آنها هموار ساختی -از تو قطبی و محوری برای آسیای مظالمه های آنان ساختند -فساد آنها را در چشم مردم صلاح جلوه دادی…

– امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب:
“یابن جندب جهالت از قدیم محکم شده ریشه اش ، حتی تاجایی که کسانی که به قصد قربت آمده بودند درس بخوانند ، اراده کردند غیر خدا را…

دین فروشی و دین بازی در کلمات امام(ره)

– دین فروشی: پیام امام خمینی(ره) به مراجع و روحانیون سراسر کشور۶۷/۱۲/۳: “طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و فقط شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است”. ج۲۱صحیفه ص۹۲_۹۳

– دین بازی: صحیفه نور ج۱۳ ص۹۰_۱۷۹ :”مسأله این است که قرآن را به بازی میگیرند اینکه یک کلمه از قرآن را میگیرد و به ما بقیش می گوید من کار ندارم…”

طیف سوم : سیاست ورزان دین مدار

– سیاسیون دین مدار در قرآن: سیاست ورزان دین مدار هستند که الگو و نمونه بارز این طیف و اسوه تام تمام دنیای معاصر ، امام خمینی(ره) بود و او ما را دعوت کرده است که این راه را برویم و ما حق نداریم یک بعد امام را بگیریم و بعد دیگر را رهاکنیم.

– برای اینکه دین فروش نشویم و دین باز نشویم چه کنیم و چه راهی را پیش بگیریم؟

– در آیه ی ۱۹۹ آل عمران آمده که کسانی دین باز و دین فروش نمی شوند که خاشع اند و فقط از خدا می ترسند.
حاج-محسن-قنبریان

حجت الاسلام و المسلمین قنبریان – استاد حوزه و دانشگاه

اما این خشیت از کجا به دست می آید؟ اینکه از هیچ کس نترسیم جز خدا را از کجا بدست آوریم؟ از سر سجاده ،اینکه فقط از خدا بترسیم و خدا را ملاحظه کنیم(۴۴مائده) تا از دین بازی و دین فروشی ایمن شویم.

– مثلا در زمان رسول الله هنگام تغییر قبله (۱۵۰بقره)، از آن جاهایی است که ممکن است دین فروشی پیش بیاید و یا آیه ولایت (۳مائده)، مسئله ولایت امیرالمومنین هم از آنجایی است که دین بازی بوجود می آید… و اینجا باید دستور الهی را پیش گرفت و از هیچ چیز جز خدا نترسید.

نکته مهم: هر کس می خواهد کار سیاسی انجام بدهد (که همه ما باید کار سیاسی انجام دهیم، چون خدا خواسته است ) حتما و باید سیر و سلوک اخلاقی داشته باشد وگرنه یا دین فروش می شود یا دین باز .

مثال هایی از دین فروشی و دین بازی در زمان امام:

۱- شاه فاسق و فاجر دین فروش و دین باز هم بود :

احرام حج می بست و سفر حج می رفت یا در قم سخنرانی می کرد که هیچ کس در تجربه و عمل نمی تواند ادعا کند که به اندازه من به اهل بیت و خدا نزدیک تر است
و در مصاحبه با خانم فالاچی می گوید : من تا حالا چند بار امام زمان (ع) را دیده ام ومن از طرف امام زمان در کشور نایب شده ام .

آن روز هر کسی نمی توانست به شاه انتقاد کند ، دهقان ها جلوی او خود را زمین می زدند و جای پای او را می بوسیدند، برخی می گفتند او فرّ ایزدی است.

امام خمینی (ره) ۲۴/۱۲/۵۱: در این میان از همه اسف بار تر وضع ایران است رژیم آن ایران ماموریت دارد که با چاپ قرآن و تظاهر به اسلام به اسم سپاه دین ( تاسیس حوزه هایی برای تبلیغ دین شاه ساخته ) یکباره اسلام را ریشه کن سازد و ملت اسلام را بیش از پیش به ذلت و اسارت بکشد . مسجد ومحراب پیامبر اسلام را به صورت بنگاه تبلیغاتی دربار ضداسلامی خود در آورد و برای اجرای این نقشه های شوم به کمک و مساعدت روحانی نماهای خود فروخته و سرسپرده نیاز کامل دارد و با همکاری آنان می خواهد مساجد و دیگر محافل اسلامی را قبضه کند. مراسم مذهبی را تحت نظارت و مراقبت خود در آورد و به حوزه های علمیه دست یابد . (صحیفه نور جلد ۱ صفحه ۱۹۶)

۲- مقدس نماهای دین باز و دین فروش :

سخنان بمناسبت نیمه شعبان۶۷/۱/۱۴ : “دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است اما امروز می گویند مسئولین نظام کمونیست شده اند.
تا دیروز مشروب فروشی و فساد و فحشا وفسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان_ارواحنافداه_ را مفید و راهگشا می دانستند و امروز اگر در گوشه ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ می دهد ،فریاد وا اسلاما سر می دهند .

مقام عالی کشور در شهر مشهد در جلسه ای با خانواده شهدا اذعان می کند، شهر گوهرشاد ، شهر مبارزه با بی حجابی است. در همان روز و در جلسه با جوان ها اعلام می کند، که گشت ارشاد چرا ؟ چرا جلوی آزادی جوان ها را می گیرند و …

دیروز حجتیه ای ها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند ، امروز انقلابی تر از انقلابیون شده اند… (صحیفه نور ج۲۰ ص۱۹۹)

– چند مثال جدید در باب دین فروشی و دین بازی:

۱- امر به معروف و نهی از منکر :

نهی از منکر تمامی منکرها را شامل می شود. برخی فقط یکی دو مورد از منکرات را می گیرند ( دین بازی ) و برخی اصل نهی از منکر را زیر سؤال می برند ( دین فروشی )

مثال : چهل پنجاه ماده ی حقوق شهروندی می نویسند اما یک مورد درباره نهی از منکر نگفتند . تا جایی که مقام عالی کشور می گوید : پلیس هم حق ندارد اسلام را اجرا کند .
آیا شخصی که در خبرگان است نظر فقهی اش این است ؟ خیر ، در مقابل چند طلبه درس خارج خوان نمی تواند دفاع کند ولی چون رأی انتخاباتی اش در آن است می گوید .

۲- مسئله حجاب :

مقام عالی کشور در شهر مشهد در جلسه ای با خانواده شهدا اذعان می کند، شهر گوهرشاد ، شهر مبارزه با بی حجابی است. در همان روز و در جلسه با جوان ها اعلام می کند، که گشت ارشاد چرا ؟ چرا جلوی آزادی جوان ها را می گیرند و …

۳- مسئله ظهور و نسبتش با انقلاب

دین بازی: این اعتقاد مقدس به فرد خاصی یا گروه خاصی گره زده شود از تطبیقات گرفته تا دولت زمینه ساز و … دین فروشی بکلی منکر نسبت ظهور با انقلاب شود! گوشی موبایل یا جهانی سازی علامت ظهور باشد اما انقلاب نه.

– پایگاه اطلاع رسانی آقای هاشمی رفسنجانی ۵شنبه۱۲خرداد۹۰کدخبر۲۰۶۴ : اما اینکه جنابعالی می فرمایید این یک گامی در جهت ظهور است من به صورت مستند نمی توانم بگویم بلکه ممکن است بارها از این انقلاب ها رخ بدهد و بعد منقضی شود و دوباره انقلاب دیگری واقع شود ، اینها چیزهایی نیست که ما بتوانیم براساس آنها در مورد ظهور حضرت مهدی پیشگویی کنیم و آنهایی که اینکار را می کنند اشتباه می کنند…”

– جناب هاشمی در مصاحبه با فصلنامه انتظار مهر۱۳۹۱ در مورد حدیث دیدن حکم امام در کف دست خود می گویند :
ما نمی خواهیم بگوییم آن موقع این معجزه اتفاق می افتد بلکه مسائل ارتباطی به گونه ای است که او را می تواند از اینها چیزی بخواند یعنی برنامه اش را می تواند از دور ببیند و آن را اجرا کند.اینگونه روایات را در قدیم نمیفهمیدند اما الآن با فن آوری اطلاع رسانی این موارد معلوم است”!

– دین فروشی درباره ی جمکران : از احمدی نژاد خواستند انتقام بگیرند جمکران را خرافه کردند! مصاحبه حجةالاسلام رضوی یزدی از مجمع روحانیون با سایت جماران رواج جمکران از سیاست های احمدی نژاد خواند و گفت : “فضیلت جمکران به اندازه مسجد محله ماست”❗️
و گفت امام جمکران نرفته در حالیکه در جلد۷صحیفه امام ص۱۹۵ ۵۸/۲/۱۷ حکم امام درباره توسعه جمکران هست

۴- ولایت :

– دین بازی: مثلا غلو و مبالغه در ولایت، برخی از سر صدق و اخلاص می گویند، اما مستسکی برای دین بازان است مانند تعابیری همچون :

– ذوب در ولایت که رهبر معظم انقلاب در ۸۳/۳/۲۷ مقابل آن می ایستد : بنده نمی فهمم معنای ذوب در ولایت را ، باید ذوب در اسلام شد خود ولایت هم ذوب در اسلام است.

-یا گفتن کلمه سرور ما خامنه ای که آقا در ۷۷/۶/۲۴ می گوید : سرور فقط خدای متعال است این کلمات مبالغه را حذف کنید.

-با همچون علیِ زمان ، رهبری در ۸۰/۸/۱۲ : وقتی کسانی اسم مبارک امیرالمومنین را می آورند و یا امام زمان (ع) و به دنبال آن اسم ما را می آورند تنم میلرزد .

– دین فروشی مسئله ولایت: این است که ولی فقیه را هیچ کاره کنی .

مثال :
کسی در سیستان و بلوچستان بگوید: ما نیز از “من کنت مولاه” معنای محبت می فهمیم! این شخص سنی نشده اما علی (ع) را می فروشد برای رأی
یا اینکه قائم مقام رهبری که در امور افغانستان دخالت می کرد ، اما درباره رهبری به رییس دولت اصلاحات می گفت که به { آیت الله} خامنه ای بگوید تو ۷میلیون رأی بیشتر نداری…

نکته پایانی : سیاست ورزی بدون سیر و سلوک اخلاقی سر از دین بازی و دین فروشی در می آورد.
نامه امام به سید احمد آقا : “پسرم هیچگاه دنبال تحصیل دنیا اگرچه حلال او باشد مباش که حب دنیا گرچه حلالش باشد رأس همه خطایاست چه خود حجاب بزرگ است و انسان را ناچار به دنیای حرام می کشد” و …


فایل های صوتی در تلگرام استاد به آدرس:

@m_ghanbarian



  • معرفی کانال استاد محسن قنبریان در تلگرام

نظرات  (۱)

ممنون از بحث قرانی و روایی  ولی در تطبیق موارد دچار سیاست زدگی شدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی